Una inauguració sòbria i emotiva dona inici a la Fira de Cocentaina 2026
Cocentaina ha inaugurat este divendres 30 d’octubre la 680 edició de la seua Fira de Tots Sants amb un acte diferent del previst inicialment a causa del dol oficial decretat pel Govern central després del greu accident ferroviari ocorregut a la província de Toledo dimecres passat. Esta situació ha obligat a modificar el protocol habitual d’obertura del certamen, reduint la representació institucional i suspenent les iniciatives de caràcter festiu. Malgrat estos canvis, el bon oratge i l’afluència de públic des de primera hora del dia han acompanyat l’inici d’una cita que torna a situar la Vila Comtal com un dels principals punts de trobada de les comarques de l’Alcoià i el Comtat.
La inauguració s’ha celebrat a les onze del matí al Palau Comtal, amb la presència de la Corporació Municipal i el Grup de Danses Cocentaina. L’acte ha començat amb un minut de silenci en record de les víctimes de l’accident ferroviari, acompanyat per la música de Mal Passet, i ha continuat amb la tradicional lectura del Privilegi concedit pel rei Pere IV el Cerimoniós en 1346, document que va donar origen a la Fira. Anna Ribelles, presidenta del mateix Grup de Danses Cocentaina, ha llegit el text des del balcó del Palau Comtal, ja que l’entitat ha sigut designada enguany per a assumir esta responsabilitat amb motiu de la celebració, l’any que ve, del seu 50 aniversari.
Després d’això han arribat les intervencions dels representants polítics a la terrassa del mateix Palau Comtal. La regidora de Fira, Marcela Richart, ha posat en valor el paper del Grup de Danses Cocentaina en les tradicions locals i ha fet referència a la seua tasca en la conservació i transmissió de les tradicions contestanes al llarg de les seues cinc dècades d’història “són garants de les nostres tradicions, però al mateix temps han sabut transmetre-les a les noves generacions i fer que continuen vives. Que siguen els encarregats de llegir el Privilegi en una inauguració tan especial té encara més sentit”, ha assenyalat la regidora. Per la seua banda, l’alcalde de Cocentaina, Rubén Muñoz, ha tancat l’acte institucional amb unes sentides paraules de record a les víctimes de l’accident ferroviari de Toledo. El primer edil ha destacat el caràcter excepcional de la inauguració de la Fira 2026, al mateix temps que ha agraït la presència de diversos alcaldes i regidors de les localitats de la comarca “hui la Fira s’ha inaugurat d’una manera diferent, amb la nostra gent i amb el respecte que exigix el moment. Agraïm especialment a totes les persones de la comarca que han volgut estar al costat de Cocentaina en un dia tan important per al nostre poble”, ha conclòs.
Una primera jornada de Fira marcada per l’afluència de visitants
Al marge de la inauguració oficial, la jornada d’este divendres ha comptat amb una important activitat divulgativa, destinada a acostar la història i les particularitats de la Fira a diferents col·lectius. Un total de 818 persones, distribuïdes en 14 grups, han participat durant el matí en les visites organitzades per a centres educatius, associacions, entitats i grups de persones jubilades procedents de diferents punts de la Comunitat Valenciana. Entre els assistents també hi ha hagut estudiants nord-americans. Estes xifres se sumen a les registrades durant les setmanes anteriors, quan més de 320 persones van participar en les visites teatralitzades celebrades durant els caps de setmana previs al certamen. En conjunt, més de 1.100 persones han conegut ja la Fira mitjançant estes propostes guiades, que permeten descobrir el seu patrimoni, els seus espais i una trajectòria històrica que es remunta a mitjan segle XIV.
Una vegada materialitzada esta obertura excepcional, la Fira de Tots Sants de Cocentaina inicia tres jornades d’intensa activitat fins al diumenge 1 de novembre, amb prop de 900 expositors presents als carrers contestans i una àmplia oferta comercial, cultural, gastronòmica i festiva. Es preveu que la Fira, Festa d’Interés Turístic Internacional i Bé d’Interés Cultural (BIC), reba fins a última hora del Dia de Tots Sants més de 500.000 visitants.
En COPE ALCOI hem parlat amb alguns dels representants institucionals assistents a l’acte inaugural:





