Cocentaina presenta una Fira 2023 que obri camí a la il·lusió

Cocentaina ja ha entrat en el compte enrere cap a una 677 edició de la Fira de Tots Sants que tindrà enguany rècord de duració perquè se celebrarà entre l’1 i el 5 de novembre. Ahir a la vesprada es va dur a terme la presentació del certamen al pati d’armes del Palau Comtal en el transcurs d’un acte que va estrenar un renovat format amb canvis significatius, el primer d’ells en la conducció perquè aquesta tasca se li va encarregar a l’humorista valencià Eugeni Alemany.

Nombrós públic no va voler perdre’s una cita que va arrancar amb el descobriment del cartell anunciador que ha creat aquesta ocasió l’escultor local Moisés Gil i que ret homenatge al clàssic logotip que identifica a la Fira de Fires “he apostat per la hibridació de tècniques per a fer una reinterpretació d’un element que tant defineix a aquesta gran festa i que precisament compleix enguany el cinquanta aniversari de la seua creació”, va manifestar l’autor.

 

Després es va fer un senzill homenatge a entitats que són presents en la Fira i que dediquen gran esforç a fer possible dues cites imprescindibles com són l’Esmorzar de Fira de l’1 de novembre al Pla de la Font o la clàssica exposició de bonsais que podem veure sempre en el Patronat. En concret es va reconéixer la tasca de l’Associació de Mestresses de Casa i a l’Associació de Bonsai i fins i tot no va faltar la recreació del Rei Pere IV El Cerimoniós en record al monarca que en 1346 va atorgar a la capital del Comtat el privilegi de realitzar una Fira amb caràcter anual. A continuació, va prendre la paraula el Magistrat Ximo Gadea que precisament serà l’encarregat de llegir aquest Privilegi durant la inauguració oficial del certamen prevista per a l’1 de novembreestic molt agraït que hagen pensat en mi per a aquesta tasca perquè per a la Fira suposa recordar un esdeveniment que m’ha acompanyat des de xicotet i al qual acudisc sempre que puc”, va indicar.

 

També es van avançar algunes de les novetats d’aquesta pròxima 677 edició entre les quals destaquen una aposta per reforçar la zona gastronòmica, la presentació de llibres en l’estand central, la recuperació de l’oferta d’oci nocturn amb actuacions com la del mític Chimo Bayo, la presència de Pep Botifarra en el Porrat Valencià o una campanya per a animar a la població a lluir la brusa negra típica contestà durant els dies de Fira en record als orígens del certamen.

 

La regidora de Fira, Marcela Richart, i l’alcalde de la Vila Comtal; Jordi Pla, van tancar la cerimònia convidant a tota Cocentaina, així com als nombrosos visitants, a gaudir d’una gran Fira d’Interés Turístic Internacional que torna amb il·lusió en una convocatòria que s’espera, una vegada més, que siga de rècord. Com a novetat es van servir en finalitzar entrepans, olives i fins i tot vi amb gasosa als assistents en record a eixe singular Esmorzar de Fira que obri cada any el matí de l’1 de novembre.

La gastronomia de la comarca arriba aquest cap de setmana a Muro

Muro ha inaugurat aquest divendres la dihuitena edició de la seua Fira Comercial del Sector Alimentari i Gastronòmic. El pla perfecte per a aquest cap de setmana en el qual gaudir de la gastronomia de les localitats de la comarca.

Vicent Molina, alcalde de la localitat, ha sigut l’encarregat de donar la benvinguda en la plaça del Matzem als diferents expositors que fins al diumenge ofereixen als ciutadans des de fruita i verdura fins a delicades postres artesanals. Una edició de la fira que ve acompanyada per unes condicions meteorològiques favorables i a la qual Molina ha convidat a acudir. “A més de que puga ser una fira referent de productes agroalimentaris, hem de fer costat a aquest sector. Són productes gurmet, ecològics…“.

 

Per altra banda, Saúl Serrano, regidor de Promoció Econòmica, ha donat les gràcies als alcaldes de la comarca que han sigut presents en aquesta inauguració de la fira i també a Carol Ivàñez, regidora de Turisme de la localitat.

 

L’oferta gastronòmica ve acompanyada de diferents actuacions al llarg de tot el cap de setmana que ha desgranat la regidora de Turisme:

 

Ismael Vidal, alcalde de Fageca i diputat provincial del PSOE, ha sigut un dels primers edils de la comarca presents en aquesta inauguració. Vidal ha destacat la importància d’esdeveniments com aquest en municipis xicotets i de muntanya:

Anar al dentista o al gimnàs és ara més barat: els serveis que pots desgravar-te en Hisenda

Els professionals recomanen realitzar-se, almenys, una revisió bucodental a l’any. Tanmateix, en la pràctica això no és sempre així. Quan va ser l’última vegada que vas acudir al dentista? Va ser simplement per a una revisió o perquè hi havia algun problema al qual posar remei?

En això els professionals bucodentals són clars. No tenim eixa constància que es recomana a l’hora de revisar-nos la boca i solem acudir al dentista sol quan tenim una necessitat. I el motiu és, en molts casos, eixe desemborsament econòmic que suposa.

Doncs bé, a partir d’ara podràs desgravar-te en la declaració de la renda per serveis com el dentista, despeses d’òptica, per patir patologies relacionades amb la saludeu mental o, fins i tot, per anar al gimnàs.

Una mesura que pot ser beneficiosa per a la ciutadania. “Moltes famílies no es poden permetre realitzar eixes despeses i si et poden tirar una mà en aquests aspectes, jo crec que és un gran avanç”, ha assegurat un alcoià, en declaracions a Cope Alcoi.

Les rebaixes fiscals

Aquestes deduccions fiscals formen part d’una bateria de mesures anunciades pel president de la Generalitat, Carlos Mazón, i Ruth Merino, consellera d’Hisenda.

Tindran efecte retroactiu des de l’1 de gener de 2023 i seran acumulables entre si. Això significa que no seran incompatibles les unes amb les altres. Afecten els següents serveis:

  • Deducció del 30% fins a 150 euros en despeses vinculades a la salut bucodental.
  • Deducció del 30% fins a 100 euros per despeses d’òptica, com l’adquisició de cristalls graduats, lents de contacte i solucions de neteja.
  • Deducció de fins a 150 euros pel 30% dels gats generats per membres de la unitat familiar que necessiten ajuda per patir una patologia assimilada a problemes de salut mental.
  • Deducció de fins a 100 euros per despeses generades per membres de la unitat familiar amb malalties cròniques d’alta complexitat o denominades rares, o amb diagnòstic de dany cerebral adquirit o alzheimer.
  • Deducció del 30% fins a 150 euros per les despeses associades a la pràctica esportiva. S’inclouen despeses de gimnàs, entrenadors personals per a rehabilitació o fills federats.

Imatge: Cope

‘Overbooking’ en autobusos d’Alcoi: la ciutadania denuncia la falta de freqüències en algunes línies

Fomentar el transport públic és una cosa en la qual coincideixen la majoria dels partits polítics. Ací a Alcoi és una de les línies d’actuació del Govern local. No obstant això, si volem que més gent utilitze l’autobús hem de garantir que això siga viable, és a dir, que el servei siga eficient i que hi haja buit per a tots. I en aquest punt hi ha algunes deficiències.

Des que s’ha iniciat el curs escolar són moltes les crítiques de la ciutadania per la falta de freqüències en algunes línies, sobretot en les hores punta: a primera hora del matí quan els estudiants van als instituts i la gent es posa a treballar o de cara al migdia.

Precisament Guanyar Alcoi ha creat un espai en el qual es poden deixar les queixes sobre l’autobús urbà. I moltes d’elles van en aquesta línia. “En l’hora d’eixida dels instituts l’autobús va de gom a gom i deixa a gent tirada en les parades. La setmana passada em vaig quedar tirada dues vegades”, assegura una usuària a través d’aquest espai.

El problema també afecta als propis estudiants. “Des de fa temps en la línia 3 a les set i mitja del matí en la Vaguada ja no puja ningú perquè va de gom a gom i les xiques i xics a Batoi van a peu”. La problemàtica s’ha agreujat amb l’inici del curs escolar. Tanmateix, això no és una novetat. “Passa habitualment. Quan ve el moment del transport dels estudiants passen aquestes coses. Cal previndre-ho. Passa tots els anys“, ha assegurat Sergi Rodríguez, portaveu de Guanyar Alcoi, en declaracions a Cope Alcoi.

Des de la plataforma municipalista insten que es prenguen decisions. “Cal fer un estudi dels horaris en els quals hi ha més necessitat i en quines línies per a reforçar amb un major nombre d’autobusos i ampliant la freqüència de pas”.

D’altra banda, insisteixen en la seua aposta per la municipalització d’alguns serveis, entre els quals es trobaria l’autobús.

Any regular per a la verema a la comarca. Calor i pluges deixen empremta en la collita de raïm

Setembre és un mes que va sempre associat a la verema, una pràctica agrícola que també cobra una certa rellevància a les comarques de l’Alcoià i el Comtat ja que en els últims anys s’ha anat incrementant notablement la producció de vi en la zona. La situació climàtica que hem viscut en aquest 2023 ha condicionat, sens dubte, la maduració del raïm i fins i tot ha deixat conseqüències en els resultats de la collita.

Així ho ha explicat aquest divendres en COPE ALCOI Juan Cascant, director d’un conegut celler de les nostres comarques i impulsor de projectes destacats com el de Microvinya. Cascant ha indicat que a l’inici de l’any tot feia pensar que la recollida del raïm seria complicada degut a les altes temperatures que ens van acompanyar tant entre finals de l’hivern com a principis de primavera “a partir de maig, miraculosament, van canviar les coses i van arribar unes precipitacions que van ser abundants i fins i tot equilibrades. Gràcies a això es va salvar la situació però després va vindre de nou un estiu amb temperatures tòrrides que van fer perillar una campanya que es va salvar gràcies als ruixats de final d’estiu“, explica. Aquests contrastos tan abruptes en el clima han deixat petjada en la vinya i la mateixa producció de vi “la planta ha estat sotmesa a un estrés constant però al final s’ha pogut aconseguir un raïm de bona qualitat encara que no ha sigut abundant. Això, inevitablement, ha donat com a resultat una disminució de l’activitat dels cellers de la zona“, conclou.

Cal destacar que a l’Alcoià s’ha registrat una notable disminució de vinyes en els últims anys mentre que al Comtat s’ha apostat per recuperar el cultiu en minifundis de secà situats a una altura de 600 metres. Molts cellers estan aprofitant aquest context per a crear vins de muntanya d’alta gamma que té una gran acceptació tant en el mercat nacional com en l’àmbit internacional.

Don José Luís Llopis s’acomiada d’Alcoi després de set anys

Set anys després de la seua arribada a Alcoi, José Luís Llopis Sanchis tanca etapa com a titular de les parròquies del Centre. Un comiat que ve després que l’Arquebisbe de València li haja encomanat una nova tasca pastoral a Montcada que iniciarà a partir de mediats del mes d’octubre.

Don José Luís, com molts ho coneixen a la ciutat, posa així fi al seu ministeri a Alcoi després d’haver complit importants objectius com la unificació de les esglésies del Centre sota una mateixa administració parroquial. En els seus anys com a rector ha aconseguit que Santa María, San Mauro i El Diví Mestro funcionen conjuntament aglutinades en la marca de Parròquies del Centre i a això se li han unit les tasques de ser Vicari de Sant Jordi, gestionar l’església de Sant Vicent i Sant Antoni després de deixar d’estar tutelada pels Franciscans de Cocentaina, servir al Monestir del Sant Sepulcre on es venera a la imatge del Jesuset del Miracle o ser consiliari de les principals entitats religioses. Sens dubte un repte que Don José Luís ha superat amb èxital principi va ser complicat, perquè hi havia molt a fer, però al final el treball realitzat ha donat els seus fruits i crec que s’ha aconseguit dinamitzar una important comunitat parroquial gràcies a la implicació que han tingut també els diferents grups o les entitats“; afirmava aquesta setmana en COPE ALCOI.

L’encara rector del Centre no oculta que trobarà a faltar aspectes com les Festes de Moros i Cristians, els paisatges d’Alcoi o l’ambient de la ciutat. També té un record especial per a les persones amb les quals ha compartit tants moments i fent memòria es queda amb diversos fets significatiusviure la missa de Sant Jordi amb l’església totalment buida el 23 d’abril de 2020, a causa de la pandèmia, o la celebració del 400 aniversari del patronatge de San Mauro amb aquella missa televisada em van marcar molt. També tinc gravades les commemoracions especials que hem tingut de la Verge dels Lliris o el Jesuset del Miracle. M’emporte un grat record d’Alcoi i de la seua gent“, conclou.

La missa de comiat de Don José Luís tindrà lloc aquest dissabte, en la Parròquia de Sant Maure i Sant Francesc, a partir de les huit de la vesprada. Després d’ella, el rector seguirà encara uns dies a Alcoi fins a emprendre el camí definitiu fins a Montcada on entrarà previsiblement, el 15 d’octubre.

Informatiu matinal divendres 29 de setembre 2023 (07:20h)

Les rebaixes fiscals de les quals et pots beneficiar per despeses en dentista, òptica o gimnàs i la situació del comerç a Alcoi són algunes de les notícies destacades d’aquest 29 de setembre de 2023.

El sector del comerç d’Alcoi afronta amb un cert optimisme la nova temporada de tardor després d’haver finalitzat el període estival. Els comerciants locals comencen a respirar, després de la situació que han viscut en els últims anys, encara que reconeixen que no estan travessant per un moment pròsper.

Així ho afirmen des d’institucions com la Cámara de Comerç d’Alcoi igual que destaquen el repunt en el consum que va haver-hi després de la pandèmia una vegada que van finalitzar les restriccions derivades de la COVID-19. La Guerra d’Ucraïna i un canvi d’hàbits en el consum estan darrere ara d’una certa ralentització tal com assenyalen des de l’entitat cameral «després del Coronavirus va haver-hi un gran increment en l’activitat comercial i això sembla ara que s’ha gelat una mica perquè tal vegada els clients prefereixen abans anar-se a un restaurant que comprar en un comerç local. També l’increment de costos com el de l’energia, a causa del conflicte d’Ucraïna, ha deixat conseqüències en el nostre comerç«, indica el president de l’organisme; Pablo De Gràcia. També des de la Cámara posen en valor les propostes posades en marxa per a incentivar el comerç local com el ‘Bo Consum’ o la campanya ‘3.000 razones para comprar en nuestro comercio’ «són iniciatives que van molt bé, i per a això és fonamental el suport de les institucions, perquè gràcies a aquestes accions s’aconsegueix fomentar l’activitat comercial en èpoques de baix consum com la costa de setembre«, conclou De Gràcia.

Arriba una nova edició de ‘3.000 razones para comprar en nuestro comercio’

Precisament aquest dijous, la Cámara de Comercio de Alcoy ha llançat una nova edició de la campanya per a promocionar i donar visibilitat al comerç local d’Alcoi. Es tracta de la iniciativa ‘3.000 razones para comprar en nuestro comercio’ i la mateixa compta amb el suport de la Diputació d’Alacant, ACECA, la Federació de Comerç i l’Ajuntament d’Alcoi. A la presentació han acudit el Diputat Carlos Pastor i el mateix president de la Cámara de Comercio; Pablo de Gracia.

Els clients que acudisquen als comerços adherits, amb cada compra, aniran obtenint encunys per a participar en el sorteig de tres premis en xecs de compra. Els consumidors poden participar tantes vegades com vulguen, augmentant així la seua possibilitat d’obtindre un premi. Es podran aconseguir un màxim de tres segells per bitllets i aquests últims hauran de depositar-se en les urnes situades en la seu de la Cámara de Comercio (Carrer Sant Francesc, 10) en el InCub Cambra (Carrer Severino Albarrasí, número 8) i en els 3 mercats d’Alcoi (Sant Roc, Zona Nord i Sant Mateu). Després es farà un acte el 25 d’octubre, coincidint amb la celebració del ‘Nit Comerç’, i els participants en el sorteig optaran a un premi de 2.000 euros així com dos de 500 euros cadascun per a gastar en el comerç local amb un màxim de 100 euros per establiment. Finalment cada comerç participant en la campanya tindrà un cartell distintiu i es podrà participar fins al 25 d’octubre tenint els mil primers clients un regal segur per sumar-se a la campanya. Ací trobaràs més informació sobre la manera de participar en 3.000 razones para comprar en nuestro comercio’.