Entregats els premis del Repte AITEX 2025: innovació al servei del tèxtil i la cosmètica

Les instal·lacions d’AITEX han acollit la cerimònia de lliurament de premis de la setena edició del Repte AITEX 2025, un concurs que busca fomentar la innovació entre els estudiants i promoure idees que aporten solucions socials en l’àmbit tèxtil i cosmètic. En aquesta edició, el repte plantejat als alumnes va ser dissenyar un producte tèxtil que millore la qualitat de vida de persones amb alguna mena de diversitat funcional.

L’acte va comptar amb la presència del Director General de AITEX, Vicente Blanes, qui va obrir la jornada ressaltant la importància del concurs per a despertar l’interés per la innovació i el compromís social en el sector “cada any veiem com els joves aporten idees amb un gran potencial per a transformar el nostre sector cap a una indústria més moderna, inclusiva i sostenible”, va afirmar. Per part seua, Beatriz Domenech, responsable del Departament Institucional del centre, va agrair la implicació dels centres educatius i va destacar que “les idees premiades reflecteixen sensibilitat i ganes d’aportar solucions que marquen la diferència”, va dir.

Més de 384 inscripcions procedents de tota la Comunitat Valenciana

Enguany, el Repte AITEX ha rebut un total de 384 inscripcions provinents de centres educatius distribuïts per tota la Comunitat Valenciana. Estudiants, professors i familiars van participar activament en les diferents fases del concurs, l’objectiu principal del qual és acostar als joves als valors d’una indústria tèxtil moderna, tecnològica i inclusiva.

Propostes guardonades: creativitat al servei de la inclusió

El primer premi va ser per a «Mindful Glove», un guant dissenyat per a ajudar a persones amb Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) a gestionar les seues emocions mitjançant joguets sensorials integrats i un pulsòmetre. La proposta va ser desenvolupada per les alumnes Marina Martínez, Berta Molina i Diana García, de l’IES Biar. En segon lloc va quedar «Braille Wear», prendes amb etiquetes intel·ligents que permeten a persones amb discapacitat visual identificar color, talla i disseny mitjançant una aplicació mòbil. Aquest innovador projecte va ser presentat per Carolina Grau Cerveró, Álex Gil Moreno, Chloe Tarrasó Montaner i Darío Arbona Ferrero, estudiants del col·legi Hermes a València. El tercer premi va recaure en «Sensuloom», dessuadores sensorials adaptades per a persones amb autisme, TDAH o ansietat. Aquestes peces incorporen caputxes amb aïllament acústic i butxaques amb diferents textures per a proporcionar major confort i seguretat. Les guanyadores van ser Sara Climent Monllor, Sara Montava Caballero, Sofía Jordá Mula i Martina Llorens Latorre del col·legi La Salle a Alcoi.

Al marge d’això, altres propostes van quedar finalistes. En quarta posició s’ha reconegut «Blind Path», calcetins amb senyals en braille i relleus per a facilitar el seu ús per persones invidents. Daniela Gomis Ferrero, Marta Gómez Quilis i Sara Torregrosa Calabuig de 4t de l’ESO del Col·legi San José d’Ontinyent han guanyat aquest premi. La cinquena posició ha sigut per a «Anti-Anxiety Vest», un jupetí de compressió dissenyat per a calmar el sistema nerviós de persones amb ansietat. Adriana Brotons Ballester, Adriana Soriano Toderascu, Sabela Bas Micó i Irene Valiente Torró de 3r de l’ESO del col·legi La Concepció d’Ontinyent han rebut aquest premi. El sisé lloc ha sigut per a «Safe Wear», una gorra amb sensor d’obstacles pensada per a persones amb discapacitat visual i  la setena posició ha sigut per als alumnes de 4t de l’ESO del col·legi Hermes de València: Sergi Olmedilla Soriano, Aitana Torres López i Lucca Gabriel Vicente Mosquera. D’altra banda, s’ha premiat «Neurotherm Wear», un conjunt de guants i genolleres intel·ligents per a persones amb esclerosi múltiple. Aquest projecte ha sigut desenvolupat pels alumnes de 4t de l’ESO del col·legi La Salle d’Alcoi: Carlos Carrasco Pérez, Nerea Mataix Pérez, Berta Sorolla Navarro i María Párraga Sáez. Finament s’ha reconegut ConfordPad, una taula adaptable a reposacaps per a cadires de rodes, ha rebut el huité reconeixement. Els alumnes de 2n de l’ESO de l’IES Sirvent Font de Canals: Joaquín García Ibáñez, Sara Melgar Stoyanova, Naiara Olivas Argent i Natalia Grau Tortosa.

El Repte AITEX no sols fomenta la creativitat entre els joves sinó que també forma part d’una estratègia més àmplia del centre per a enfortir el teixit empresarial tant en l’àmbit tèxtil com en altres sectors relacionats. A través de diferents iniciatives, AITEX cerca millorar la competitivitat empresarial promovent respostes innovadores davant nous desafiaments industrials i augmentant la visibilitat del sector davant les noves generacions.

Comparte