Sanitat planifica les actuacions per a continuar millorant l’àrea de Salut d’Alcoi

El director general de Gestió Econòmica, Contractació i Infraestructures de la Generalitat Valenciana, Pedro López, va visitar ahir l’Hospital Verge dels Liris d’Alcoi per supervisar el pla d’inversions de la Conselleria de Sanitat, que durant els últims dos anys ha destinat 7,3 milions d’euros a la millora de les infraestructures i l’equipament tecnològic del Departament de Salut d’Alcoi.

Durant la visita, López va mantenir una reunió amb el gerent del departament de salut, Alfredo Rizo, i la resta de l’equip directiu, on es va fer un seguiment dels projectes executats. “A data de tancament de 2025, s’ha executat el 99 % del pressupost assignat a la millora de les infraestructures i equipament tecnològic en aquest departament de salut. Aquesta xifra reflecteix que estem avançant i que els projectes que planifiquem per a millorar la sanitat i l’atenció sanitària a la ciutadania s’estan complint”, va indicar.

Entre les actuacions destacades, es troba la renovació tecnològica integral de l’hospital, incloent-hi el quiròfan integrat més avançat de la província d’Alacant, amb una inversió de 590.000 euros; la renovació de la sala de raigs X i l’adquisició d’un arc quirúrgic 3D, amb un cost de 300.000 euros cadascun, així com un nou TAC per 550.000 euros. Quant a les infraestructures d’Atenció Primària, s’han destinat al voltant d’un milió d’euros a reformes i equipament, a més de mig milió d’euros en actuacions d’eficiència energètica i sostenibilitat. “Estem treballant perquè la ciutadania d’Alcoi reba l’atenció sanitària que es mereix, perquè l’objectiu és avançar cap a una sanitat d’excel·lència i garantir l’equitat a tot el territori de la Comunitat Valenciana”, va concloure López.

Sobre els projectes a llarg termini, López va explicar que s’està treballant en l’ampliació de l’Hospital Verge dels Liris, amb una inversió total de gairebé 30 milions d’euros, que inclourà la Unitat de Salut Mental infanto-juvenil, un nou edifici logístic, i la creació d’un edifici per a consultes externes amb aparcament de dues plantes, amb una inversió de 20 milions d’euros. També està prevista l’ampliació del centre de salut de La Bassa, amb obres programades per a 2027.

AITEX i el CED reuneixen a Alcoi a la indústria de la detergencia per a analitzar els reptes del sector

AITEX i el Comitè Espanyol de la Detergència, Tensioactius i Afins (CED) van celebrar ahir a Alcoi el I Encontre de Detergència, una jornada professional que va reunir empreses, experts, tècnics i responsables d’I+D. Durant la mateixa, segons la informació facilitada, es van analitzar els desafiaments del sector i es van compartir solucions basades en la innovació i el coneixement aplicat.

L’encontre va despertar un notable interés entre fabricants, formuladors, especialistes en regulació i empreses vinculades al cuidado de la llar i la neteja professional, tant de la Comunitat Valenciana com d’altres punts del país. Aquesta primera edició es va consolidar com un espai clau per conèixer l’evolució de la detergència i les oportunitats que oferix el nou marc tecnològic i normatiu.

La inauguració va estar a càrrec del director general d’AITEX, Vicente Blanes, i del president del CED, Xavi González, qui van destacar la importància de l’intercanvi de coneixement i l’avenç tècnic del sector. Blanes va reafirmar el compromís d’AITEX amb la investigació aplicada i la transferència de coneixement, mentre que González va assenyalar que la jornada marcava l’inici d’una etapa de col·laboració entre ambdues entitats.

Durant la jornada es va desenvolupar un complet programa de ponències tècniques centrat en l’adaptació al nou Reglament de Detergents, el paper de la I+D, la sostenibilitat, el desenvolupament de noves formulacions i les solucions innovadores de neteja. L’encontre va incloure una taula redona sobre l’impacte de les regulacions europees i va finalitzar amb una visita als laboratoris d’AITEX, on es van mostrar les capacitats del centre d’investigació.

Arriben noves rutes per a descobrir el patrimoni d’Alcoi i les seues curiositats

L’Ajuntament d’Alcoi, a través de l’àrea de Patrimoni Cultural i en col·laboració amb el Museu Arqueològic Municipal i el CAEHA, ha presentat la dotzena edició de «10 excursions voltant Alcoi i el seu patrimoni històric i arqueològic». Aquesta iniciativa mensual, que recorre la ciutat per donar a conèixer el seu patrimoni històric i arqueològic, està plenament consolidada, i cada any són més els participants que s’animen a descobrir les diferents activitats del programa.

Aquesta edició incorpora sis noves rutes, destacant l’arqueologia industrial, l’etnografia i el patrimoni urbà. Entre les novetats hi ha visites als forns de calç d’Els Pagos i la Rambla Alta, el barri de la Zona Nord, i itineraris temàtics com el passat del poble gitano o els antics cementeris urbans, combinades amb les excursions clàssiques a muralles medievals, El Salt o El Castellar.

La directora del Museu Arqueològic Municipal, Palmira Torregrosa, assenyala la rellevància d’aquestes propostes i afirma que, després de dotze edicions: «Aquest cicle demostra l’interès de la societat alcoiana per les seues arrels. Combinen divulgació científica amb el gaudi de l’entorn natural i urbà, apropant la història a tots els públics». Per la seua banda, Josep Maria Segura, vicepresident del CAEHA, destaca que el programa aconsegueix un equilibri entre rutes clàssiques i novetats: «Això ens permet posar en valor investigacions recents i inventaris patrimonials, oferint una visió actualitzada de la història local», assenyala.

Les inscripcions són limitades i es poden fer per telèfon al 96 553 71 44 o per correu electrònic a museu@alcoi.org. Es recomana portar calçat adequat i aigua, i en les excursions fora del centre urbà hi haurà una parada de 20 minuts per esmorzar.

Cocentaina alça el teló per a estrenar una nova Mostra de Teatre Amateur

Cocentaina acollirà durant el mes de febrer la XXVI Mostra de Teatre Amateur, una cita cultural ja consolidada que enguany arriba a la 26a edició. El certamen serà protagonista durant les pròximes setmanes i oferirà una programació variada pel que fa a les representacions teatrals.

La programació arrancarà el dissabte 7 de febrer amb una proposta de teatre infantil, L’illa del tresor, adreçada als més menuts amb l’objectiu de fomentar la imaginació i l’interés pel teatre. Després d’un parèntesi el cap de setmana del 14 de febrer, la Mostra es reprendrà el dissabte 21 de febrer, a les 19.00 hores, amb l’obra Les ferides del vent, de caràcter més dramàtic. El tancament arribarà el dissabte 28 de febrer, també a les 19.00 hores, amb la comèdia Pels pèls, a càrrec del grup amfitrió, Teló Teatre.

Segons ha assenyalat el president de Teló Teatre, Saúl Santonja, «febrer és un dels mesos més importants per a les persones amants del teatre, ja que coincideix amb la celebració d’esta Mostra. Ens trobem davant d’una edició molt diversa, pensada per acostar diferents gèneres teatrals al públic». Així mateix, Santonja ha volgut agrair el suport de l’Ajuntament de Cocentaina, la Seu Universitària de la Universitat d’Alacant, la Federació de Teatre Amateur i, de manera especial, del públic, «que ens anima i ens dona força any rere any». Per la seua banda, la regidora de Cultura, Berta Iñíguez, ha agraït la tasca de Teló Teatre per fer possible cada any esta activitat i ha destacat que «es tracta d’una cita cultural ja arrelada a Cocentaina, que representa el compromís del poble amb una cultura viva, accessible i de qualitat. La Mostra es converteix cada any en un punt de trobada entre companyies i públic, formant part de la identitat del municipi».

L’entrada a totes les obres serà gratuïta. N obstantes això, serà necessari realitzar reserva prèvia a través del web entrades.cocentaina.es o a la taquilla del Teular abans de cada funció.

Autoritzen a efectuar una consulta sobre el canvi de les dates de les Festes de Castalla

El Consell de Ministres ha aprovat l’autorització perquè el municipi de Castalla celebre una consulta popular amb l’objectiu de decidir entre dues possibles dates per a la celebració de les seues festes majors de Moros i Cristians. Es tracta d’un pas clau perquè la ciutadania puga pronunciar-se sobre una qüestió de gran rellevància per a la vida social i cultural del municipi.

L’autorització s’empara en l’article 149.1.32ª de la Constitució Espanyola, que atribueix a l’Estat la competència exclusiva per a permetre la convocatòria de consultes populars per via de referèndum. Així mateix, la mesura s’ajusta al que estableix la Llei 7/1985, reguladora de les Bases del Règim Local, que reconeix el dret dels veïns a sol·licitar aquest tipus de consultes en assumptes d’àmbit local i d’especial interés, sempre que compten amb el suport del ple municipal i del Govern de la Nació.

Després de recaptar els informes preceptius, tots favorables, i comprovar que es compleixen els requisits legals exigits, l’Executiu ha donat la llum verda definitiva a la consulta. D’aquesta manera, Castalla podrà sotmetre a votació una decisió que marcarà el futur d’una de les seues tradicions més arrelades.

‘Mediodía Cope’ Alcoy divendres 6 de febrer 2026 (14:20h)

Hui divendres us hem contat que ha sigut condemnat a 22 anys de presó l’acusat d’assassinar a la seua núvia a la nostra ciutat. També hem parlat de les actuacions previstes per a continuar millorant les infraestructures i serveis del Departament de Salut d’Alcoi.

El director general de Gestión Económica, Contratación e Infraestructuras de la Generalitat ValencianaPedro López, visitó ayer el Hospital Virgen de los Lirios de Alcoy para supervisar el plan de inversión de la Conselleria de Sanidad, que durante los últimos dos años ha destinado 7,3 millones de euros a la mejora de las infraestructuras y equipamiento tecnológico del Departamento de Salud de Alcoy.

Durante la visita, López mantuvo una reunión con el gerente del departamento de saludAlfredo Rizo, y el resto del equipo directivo, donde se realizó un seguimiento de los proyectos ejecutados“A fecha de cierre de 2025, se ha ejecutado el 99 % del presupuesto asignado a la mejora de las infraestructuras y equipamiento tecnológico en este departamento de salud. Esta cifra refleja que estamos avanzando y que los proyectos que planificamos en aras de mejorar la sanidad y la atención sanitaria a la ciudadanía se están cumpliendo”, indicó.

Entre las actuaciones destacadas, se encuentra la renovación tecnológica integral del hospital, incluyendo el quirófano integrado más avanzado de la provincia de Alicante, con una inversión de 590.000 euros; la renovación de la sala de rayos X y la adquisición de un arco quirúrgico 3D, ambos con un coste de 300.000 euros, así como un nuevo TAC por 550.000 euros. En cuanto a las infraestructuras de Atención Primaria, se han destinado alrededor de un millón de euros para reformas y equipamiento, además de medio millón de euros en actuaciones de eficiencia energética y sostenibilidad “estamos trabajando para que la ciudadanía de Alcoy reciba la atención sanitaria que merece, porque el objetivo es avanzar hacia una sanidad de excelencia y garantizar la equidad a lo largo de todo el territorio de la Comunitat Valenciana”, concluyó López.

Sobre los proyectos a largo plazo, López explicó finalmente que se está trabajando en la ampliación del Hospital Virgen de los Lirios, con una inversión total de casi 30 millones de euros, que incluirá la Unidad de Salud Mental infanto-juvenil , un nuevo edificio logístico, y la creación de un edificio para consultas externas con parking de dos plantas, cuya inversión ascenderá a 20 millones de euros. También se prevé la ampliación del centro de salud de La Bassa, con obras previstas para 2027.

Informatiu matinal divendres 6 de febrer 2026 (07:50h)

Hui divendres hem recordat que Cocentaina inicia l’edició número XXI de la seu Mostra de Teatre Amateur. També hem fet referència al nou intent de conversió en zona de vianants del Centre d’Alcoi, proposta que finalment no anirà al ple de hui.

La nova ordenança de peatonalització del Centre d’Alcoi queda aparcada i no serà sotmesa a debat en el ple ordinari de febrer, que se celebrarà este divendres, tal com estava previst. Així ho ha anunciat el Partit Socialista, afirmant que la mesura no compta amb un ampli suport polític, tot després que el PP comunicara esta setmana que no votaria a favor mentre no es contemple en el projecte que el carrer Sant Llorenç quede exclòs de la peatonalització i es permeta el pas de vehicles.

Els socialistes han sigut molt crítics amb la línia roja imposada pels populars i han recordat que el document que s’havia de portar al ple del 6 de febrer comptava amb un ampli suport veïnal, «fruit d’un complet procés de participació ciutadana, en el qual han estat presents també diverses entitats, i que s’ha dut a terme en els últims mesos», han assenyalat l’alcalde, Toni Francés, i el regidor de Mobilitat, Jordi Martínez. Tots dos han instat també el PP a rectificar perquè el segon intent de peatonalització puga tirar endavant amb garanties. «Amb esta actitud, el Partit Popular no respecta el treball que s’ha vingut fent per a elaborar el nou procés de peatonalització, i deixa de pensar tant en els veïns com en els negocis del Centre. La línia roja que han imposat és només una excusa per a fer un vídeo amb el qual desacreditar el govern municipal a través de les xarxes socials», han indicat.

Des de l’altra pota del govern localCompromís també ha sigut crític amb el PP i ha defensat el model de peatonalització que s’havia de debatre en el ple de divendres. En este sentit, el vicealcalde de la ciutat ha acusat l’actual Grup Municipal del Partit Popular «de ser el més extremista de la història» i ha destacat igualment que l’ordenança plantejada ara sorgix del diàleg entre veïns i comerciants. «És una proposta necessària per a fer d’Alcoi una ciutat més amable i pensada per a les persones», ha conclòs Àlex Cerradelo.

Per últim, el PP ha eixit al pas de les afirmacions de l’executiu local. El principal partit de l’oposició ha puntualitzat que la peatonalització no arriba al ple perquè PSOE i Compromís sabien que no anava a tirar avant. «Està clar que el mateix Toni Francés i el seu govern saben que esta nova peatonalització no és clara. Són conscients que no s’ha dut a terme un procés real de participació amb veïns, comerciants i la resta de grups polítics, i per això mateix l’han retirada de l’ordre del dia. La nostra línia roja en este assumpte és molt clara: volem que el carrer Sant Llorenç estiga obert al trànsit, perquè és una demanda veïnal i dels negocis de la zona. Sense esta condició, el Partit Popular no aprovarà la peatonalització», ha sentenciat el portaveu popular, Carlos Pastor.

Malgrat estos contratemps, el govern municipal no renuncia al fet que la peatonalització puga ser una realitat en breu. Afigen que la pilota està ara en la teulada del PP i que d’ells depén poder portar la proposta a un pròxim ple per a la seua aprovació.