El risc de pluges no va frenar el pas de Ses Majestats d’Orient per Cocentaina

Els Reis Mags tampoc van oblidar passar per Cocentaina en la gèlida vesprada del cinc de gener d’aquest 2026 i, tot i que hi havia risc de pluja, la Cavalcada es va poder dur a terme amb total normalitat, encara que la climatologia adversa va propiciar que s’avançara l’inici a les sis de la vesprada. Malgrat aquest canvi, el Passeig del Comtat i el Pla van registrar una gran afluència de públic, ja que van ser molts els que no van voler perdre’s l’esperada vinguda de Melcior, Gaspar i Baltasar.

L’Associació Tirorí-Tirorí, amb el suport de l’Ajuntament de la Vila Comtal, es va encarregar un any més de coordinar tots els actes relacionats amb la vinguda de Ses Majestats, que va ser anunciada en la vesprada del primer dia de 2026 pel Patge Reial. Aquest va proclamar el ban, advertint de la imminent arribada dels sobirans, i els més menuts van poder llançar les cartes amb les seues peticions adreçades als Reis a les bústies de les burretes que l’acompanyaven durant el seguici.

Ja ahir, el Patge Reial va tornar a l’església de Santa Maria quan, a les 15.00 h, van sonar amb força les campanes. Allí va rebre centenars de xiquets i xiquetes mentre els seus ajudants, per les cases, repartien les tradicionals bandejes amb dolços i llepolies. A la mateixa hora, i també amb les campanes com a senyal d’avís, van arribar els Reis Mags a la parròquia del Salvador en el que es coneix com el Rei de les Tres, una activitat que habitualment té lloc a la Placeta de Sant Miquel però que enguany es va celebrar a l’interior del temple a causa de la pluja.

La Cavalcada va començar puntual a les 18.00 h, a la part alta del Passeig del Comtat, i va estar encapçalada per la Colla Mal Passet interpretant peces nadalenques tradicionals. Després van desfilar balls populars, la Sagrada Família a peu, una coreografia infantil i els tres Reis Mags sobre camells, acompanyats per la Filà Llana, la Filà Mudèjars i la Penya Atlètica Contestana. Els Monarques van baixar de les seues muntures en arribar al Pla i es van dirigir ràpidament al Monestir de la Mare de Déu del Miracle, on a l’interior es va dur a terme l’Adoració, un fet inèdit fins ara segons recordaven molts.

Melcior, Gaspar i Baltasar es van acostar a la Sagrada Família, situada als peus de la patrona contestana, i allí van oferir or, encens i mirra al Nen Jesús mentre sonaven de fons les campanes del temple junt amb les notes de l’emblemàtic Al·leluia de Händel. Finalment, els Reis es van dirigir als aposents del Palau Comtal, on arreplegarien tot el carregament per a continuar el recorregut per la comarca abans de partir cap al llunyà Orient amb la promesa de tornar el 2027.

Els Reis van arribar a Muro i a cada població de les nostres comarques

La climatologia adversa va condicionar ahir la Nit de Reis a les poblacions de les nostres comarques, però no va impedir que Ses Majestats compliren amb la visita anual que fan a cada municipi. Melcior, Gaspar i Baltasar van ser rebuts amb tots els honors i van prometre tornar l’any vinent per aquestes dates, ja en l’estrenat 2027.

Per a Muro, la vinguda de Ses Majestats era enguany més especial que mai, ja que se celebraven les 125 edicions de la Cavalcada, però el risc de ruixats va portar la Nova Associació Cultural dels Reis Mags, amb el suport de l’Ajuntament, a suspendre l’acte perquè la pluja no li restara lluentor en cas d’aparéixer amb força. En el seu lloc, es va decidir donar la benvinguda als Monarques al Centre Cultural i allí, sobre l’escenari, van rebre centenars de menuts entre les 17.00 h i les 20.00 h de la vesprada. Melcior, Gaspar i Baltasar van tindre l’oportunitat de parlar amb cada xiquet i xiqueta, repartir besos i il·lusió de prop, però també d’entregar llepolies a tots els qui van acudir a mostrar-los el seu afecte i estima. Passades les huit, i al mateix lloc, es va escenificar l’Adoració, posant així el punt final a una vesprada que, fora del recinte, transcorria amb precipitacions fines, boira i fins i tot fred.

Cal recordar que la vinguda dels Reis Mags va ser anunciada amb el volteig de les campanes de la parròquia de Sant Joan Baptista, que advertien que els savis ja havien arribat al poble. Dies abans, en la vesprada de l’1 de gener, va ser el Patge Reial qui va visitar Muro, anunciant que Melcior, Gaspar i Baltasar estaven en camí mitjançant el Ban Reial que va proclamar per diversos punts de la zona nova del poble i fins i tot pel nucli antic. No van faltar en la comitiva les burretes, en les quals menuts i adults van poder depositar les cartes amb les peticions adreçades a Ses Majestats, i l’Emissari va recórrer en els dies posteriors les pedanies de Setla i Benàmer amb el mateix objectiu.

Melcior, Gaspar i Baltasar també van passar per la resta de poblacions de l’Alcoià i el Comtat ahir, arribant a cavall a L’Alqueria d’Asnar i acudint a l’església de Beniarrés per a fer l’Adoració, a l’espera de recórrer hui els carrers del poble amb millor oratge. A Fageca, Agres o Benimassot també se’ls va esperar a cobert dins de l’església, i a L’Orxa van desfilar pels carrers del municipi fins al temple parroquial, on van rebre els més menuts. Ses Majestats també van estar a Banyeres de Mariola, a l’assentament instal·lat a l’antic Cine Mariola, que es va poder visitar durant bona part de la jornada, i no van faltar a la cita amb poblacions com Ibi, Castalla o Onil.