Novetats AITEX-Febrer 2025

En l’espai mensual que dediquem en COPE ALCOI a conéixer a activitat d’AITEX ens ha acompanyat hui Bea Doménech, representant del Departament Institucional de l’institut del tèxtil i de la cosmètica. Amb ella hem parlat del lliurament dels Premis Empresarials d’ AITEX, cita prevista per al pròxim 25 de febrer.

Guanyar Alcoi es pronuncia així sobre els Pressupostos Municipals 2025

Guanyar Alcoi encara no ha pres una decisió sobre si dona o no suport a l’esborrany de Pressupostos Municipals per a l’any 2025 que va presentar setmanes arrere el govern local format per PSPV i Compromís. La plataforma, que l’any passat es va abstindre i va facilitar l’aprovació dels comptes, ha deixat clar en diverses ocasions que alguns dels compromisos adquirits en 2024 segueixen pendents però es mostra ara oberta a una negociació.

Ho va destacar ahir en el #TiempoDeAnálisis de COPE ALCOI el portaveu del partit, Sergi Rodríguez. Preguntat per si donaran suport al Pressupost, Rodríguez va avançar que dilluns que ve s’analitzarà la qüestió amb l’assemblea de la mateixa plataforma encara que no va tancar portes a recolzar els esmentats comptes “una premissa important era que s’avançara a adquirir el local per a traslladar el consultori mèdic de la Zona Alta. S’han fet passos importants en aquest sentit, i ja tenim una nova ubicació, així que estem en condicions de poder asseure’ns a plantejar propostes, analitzar postures i negociar“, va dir. PP i VOX, també en l’oposició, continuen reticents a la proposta econòmica plantejada per l’executiu municipal “només tenim un document de excel, sense molta més informació, així que ara cal analitzar-lo amb detall abans de fer qualsevol proposta“, van dir també en COPE ALCOI el regidor popular Jordi Reig i el portaveu de la formació de Santiago Abascal; David Abad.

 

Cal recordar que PSPV i Compromís van presentar abans d’acabar l’any 2024 l’esborrany dels Pressupostos. El mateix, tal com explicàrem al desembre,  contempla per a 2025 un Pressupost de 72,8 milions d’euros, quasi un 15% més que el de l’any anterior, i en el mateix es reserven 5,5 milions per a inversions a través d’un préstec. A més, es tenen en compte 1,2 milions d’euros de superàvit, després d’acabar l’exercici de 2023 amb romanent de tresoreria negatiu, la qual cosa fa que el capítol d’inversions ascendisca fins als 74 milions.

El Venerable Escuder, una figura rellevant en la història de Cocentaina

Cocentaina ha decidit reivindicar la figura històrica del Venerable Escuder, un personatge controvertit i poc conegut que va exercir un paper fonamental en la Corona d’Aragó durant els segles XIV i XV. Joan Escuder, també conegut com a Pere Joan Escuder, va nàixer al voltant de 1350, encara que algunes fonts afirmen que era natural de Catalunya. Va morir als 94 anys, una edat excepcional per a l’època, entre 1443 i 1444 en l’ermita de Sant Cristòfol, on es va dedicar a la contemplació divina, la penitència i l’oració. Compta la llegenda que la seua defunció es va produir el 31 de desembre i que la campana del ermitorio tañía sense parar advertint de la notícia a les cases de camp pròximes, tot això sense que ningú voltejara el bronze.

La figura del Venerable Escuder està envoltada d’històries i miracles que li van valdre el títol de “Venerable”, una distinció reservada a aquells difunts amb virtuts cristianes que són candidats a ser beatificats. No obstant això, és especialment conegut per les seues profecies, conservades en còpies dels segles XVI i XVIII. Entre les seues prediccions destaca una revolta musulmana, una invasió per part d’un altre regne cristià i l’empresonament d’Alfons el Magnànim, profecia que li va proporcionar el favor de la reina María.

La transcendència del Venerable Escuder, ha portat a l’Ajuntament contestà a col·locar una placa en la seua memòria en la façana de la mateixa ermita de Sant Cristòfol. D’aquesta manera es reivindica el seu paper com a profeta, penitent i religiós “la seua figura ha sigut poc estudiada i existeixen moltes incògnites entorn de la seua vida i obra, però, sens dubte, mereix ser reivindicada per la historiografia i la societat valenciana actual. Aquesta xicoteta placa que li dediquem per part de l’Ajuntament és només l’inici d’una sèrie d’actes i homenatges que li rendirem al llarg d’aquesta legislatura“, afirma el regidor de Patrimoni Cultural; Paco Payà.

Amb aquesta iniciativa, Cocentaina busca recuperar la memòria d’una persona clau en la història valenciana i promoure el seu llegat entre les noves generacions.

El comerç d’Alcoi, optimista després del primer mes de rebaixes

S’ha complit el primer mes de l’inici de la campanya de rebaixes d’hivern i des del sector comercial d’Alcoi fan un balanç una mica més positiu que el de l’any anterior. Darrere de tot això està el fred i el fet que les baixes temperatures han animat, tal com afirmen, a fer més compres de roba d’abric.

Així ho han assegurat en COPE ALCOI des de la Federació de Comerç Alcoi Comercial. El seu president, Alejandro Cerro, es mostrava optimista davant els primers resultats de les rebaixes i recordava que el ritme de vendes ha sigut millor en 2025 que en els passats 2023 o 2024a vegades sembla una ximpleria, però el fet que faça més fred influeix en les compres de les rebaixes. La gent espera aquestes dates per a comprar peces d’abric a un preu més rebaixat així que enguany, com les temperatures han sigut més baixes, si que els comerciants que embenen aquest tipus d’articles han notat una millora en les vendes respecte als campanyes anteriors que van ser més complicades“, afirmava. Cerro reconeix també que les rebaixes han canviat respecte a anys anteriors des de la posada en marxa de la liberalització de les mateixes “és cert que existeix una forta competència per al comerç local, amb descomptes en diferents èpoques de l’any per eixa desestacionalització, i per a alguns sectors si que ha afectat molt el fet que en grans superfícies o negocis de moda ràpida en línia hi haja descomptes durant tot l’any. Estem lluitant contra alguna cosa que perjudica el xicotet comerç, que no pot competir ni comparar-se amb el gran perquè no té marge suficient“, conclou Cerro.

Malgrat aquesta situació, el 7 de gener continua sent sinònim de rebaixes i els comerços posen en pràctica eixos apetibles descomptes després de passar Nadal. Amb ells seguiran fins a finals de febrer, o principis de març, i a partir d’eixa data els negocis de roba i complement ja passaran a iniciar la campanya de primavera.

‘Mediodía Cope’ Alcoi dimeces 12 de febrer 2025 (14:20h)

Hui dimecres hem destacat que ja està en marxa la fase de votació dels Pressupostos Participatius de Cocentaina. També hem comentat la postura de Guanyar Alcoi en relació als Pressupostos Municipals de 2025.

Guanyar Alcoi encara no ha pres una decisió sobre si dona o no suport a l’esborrany de Pressupostos Municipals per a l’any 2025 que va presentar setmanes arrere el govern local format per PSPV i Compromís. La plataforma, que l’any passat es va abstindre i va facilitar l’aprovació dels comptes, ha deixat clar en diverses ocasions que alguns dels compromisos adquirits en 2024 segueixen pendents però es mostra ara oberta a una negociació.

Ho va destacar ahir en el #TiempoDeAnálisis de COPE ALCOI el portaveu del partit, Sergi Rodríguez. Preguntat per si donaran suport al Pressupost, Rodríguez va avançar que dilluns que ve s’analitzarà la qüestió amb l’assemblea de la mateixa plataforma encara que no va tancar portes a recolzar els esmentats comptes “una premissa important era que s’avançara a adquirir el local per a traslladar el consultori mèdic de la Zona Alta. S’han fet passos importants en aquest sentit, i ja tenim una nova ubicació, així que estem en condicions de poder asseure’ns a plantejar propostes, analitzar postures i negociar“, va dir. PP i VOX, també en l’oposició, continuen reticents a la proposta econòmica plantejada per l’executiu municipal “només tenim un document de excel, sense molta més informació, així que ara cal analitzar-lo amb detall abans de fer qualsevol proposta“, van dir també en COPE ALCOI el regidor popular Jordi Reig i el portaveu de la formació de Santiago Abascal; David Abad.

Cal recordar que PSPV i Compromís van presentar abans d’acabar l’any 2024 l’esborrany dels Pressupostos. El mateix, tal com explicàrem al desembre,  contempla per a 2025 un Pressupost de 72,8 milions d’euros, quasi un 15% més que el de l’any anterior, i en el mateix es reserven 5,5 milions per a inversions a través d’un préstec. A més, es tenen en compte 1,2 milions d’euros de superàvit, després d’acabar l’exercici de 2023 amb romanent de tresoreria negatiu, la qual cosa fa que el capítol d’inversions ascendisca fins als 74 milions.

Informatiu matinal dimecres 12 de febrer 2025 (07:50h)

Hui dimecres hem parlat de les eleccions per a triar al nou director del Campus d’Alcoi de la UPV. També ens hem centrat en els Premis Empresarials d’AITEX 2024, cita que tindrà lloc el dia 25 de febrer.

AITEX ha donat a conéixer les empreses finalistes dels Premis Empresarials AITEX 2024, destacant la participació de més de 100 projectes nacionals. Un jurat format per experts en el sector ha seleccionat a cinc empreses en cada modalitat: tèxtil, cosmètica i emprenedoria. Enguany, la procedència de les empreses finalistes és diversa, amb un notable 66.66% (10 de 15) provinents de fora de la Comunitat Valenciana, la qual cosa reflecteix l’expansió nacional del certamen. Les províncies amb major representació són Barcelona, Alacant i València, a més de Sevilla, País Basc, Madrid, Cantàbria i Guadalajara.

En la modalitat del Premi AITEX a la innovació i/o sostenibilitat en tèxtil, els finalistes són Grupo Maya, CREVIN, ITURRI, Realturf Systems y Textil Santanderina. D’altra banda, en el Premi AITEX a la innovació i/o sostenibilitat en cosmètica s’han destacat System Skin, Prospera Biotech, Sesderma, Mixer & Pack y Vytrus Biotech. Finalment, en la categoria del Premi AITEX a la millor iniciativa emprenedora competeixen Zenit Solar, The Post Fiber, Hydros Power, Fitplanet y Kemchain Solutions.

El jurat encarregat d’avaluar els projectes està format per representants destacats del sector industrial tèxtil i cosmètic així com de l’àmbit acadèmic. Els criteris utilitzats per a la selecció inclouen proposta de valor, qualitat de la proposta presentada, innovació i resultats obtinguts, així com impacte socioeconòmic i mediambiental. En el jurat del Premi AITEX a la innovació i/o sostenibilitat en tèxtil han participat Ignacio Montava (Universitat Politècnica de València), Salomé Beneyto (ATEVAL), Vicente Cambra (AITEX), Meritxell Martí (Universitat Politècnica de Catalunya) i Eva Maria Genicio (CDTI). Per al Premi AITEX a la innovació i/o sostenibilitat en cosmètica han estat Maria Aurora Benaiges (Societat Espanyola de Químics Cosmètics), Fernanda López (Universitat Politècnica de València), Ana Bernabeu (CDTI), Isabel Soriano (AITEX) i María Blanes (AITEX). Quant al Premi AITEX a la millor iniciativa emprenedora, el jurat ha estat compost per Juan Simó (CEEI Alcoi), Lorena Pedros (Idees UPV València), Mabel Pisa (ESIC Business & Màrqueting School), Raúl Ruiz (Universitat Alacant) i Jorge Pereira Moliner (Facultat).

El lliurament dels Premis Empresarials AITEX es durà a terme el dimarts 25 de febrer a les 17.45 h en la sala d’actes d’AITEX a Alcoi. Durant aquest esdeveniment s’anunciaran els guanyadors i es comptarà amb la presència de les empreses finalistes i representants del teixit empresarial local. A més, l’acte inclourà una conferència impartida per Daniel Lacalle, economista reconegut internacionalment. La seua ponència titulada «Oportunidades en la economía global ante la senda de baja de tipos» abordarà com la reducció global de tipus pot afectar les empreses i inversors. Les inscripcions per a l’esdeveniment són gratuïtes fins a completar aforament i estan disponibles en el mateix portal web d’AITEX.