Quatretondeta va homenatjar la primera alcaldessa d’Espanya

Potser molts encara no saben que la primera dona que va ostentar el càrrec d’alcaldessa a Espanya era de les nostres comarques, concretament del municipi de Quatretondeta on el dissabte 19 d’octubre se li va rendir un sentit homenatge. I és que el diumenge dia 27 es van complir cent anys exactes de la investidura de Matilde Pérez Mollá com primera edil de la població, un fet que va ocórrer el mateix dia de l’any 1924 i que va marcar l’inici d’un nou temps en la política nacional d’aquella època.

En la seua arribada a l’Ajuntament de Quatretondeta van confluir diversos factors que van propiciar que Donya Matilde acabara fent història “una reforma legal impulsada per Primo de Rivera permetia que dones caps de família, no sotmeses a l’autoritat de cap baró i alfabetitzades, pogueren arribar a les corporacions municipals. Matilde Pérez Mollá complia tots els requisits i va accedir al Consistori després d’una dimissió en bloc de l’anterior corporació. Després, tots els nous regidors la van recolzar i va acabar convertint-se en alcaldessa del poble i, al seu torn, en la primera dona d’Espanya a assumir aquesta responsabilitat”, va explicar en COPE ALCOI l’historiador Jordi Ortiz. Precisament el dissabte 19 d’octubre, en els actes organitzats, es va posar en valor la seua figura per mitjà d’una xarrada igual que es van organitzar dues taules redones per a analitzar el paper actual de la dona en política que van comptar amb la participació d’alcaldesses, regidores, diputades provincials i també autonòmiques. Després d’això es va descobrir una placa commemorativa a l’Ajuntament que se suma a reconeixements anteriors com el carrer que Quatretondeta ja va dedicar anys arrere a Matilde Pérez Mollá “és una part fonamental de la nostra història i cal donar-ho a conéixer. Estem parlant d’una dona que va ser referent en la seua època i, entre les fites aconseguides en els seus anys en política, destaca l’arribada de la llum elèctrica o la construcció de la carretera cap a Gorga que va permetre la connexió del nostre poble amb Alcoi o Cocentaina”, explicava Alejandro Montava, actual alcalde d’aquesta localitat del Comtat.

La història cent anys després sembla que es repeteix, encara que amb tints diferents, ja que Montava ostenta curiosament el títol d’alcalde més jove de la Comunitat Valenciana. Tot això després d’haver arribat al càrrec el passat 2023 amb tot just 23 anys d’edat.

La Mostra de Teatre baixa el teló amb bones sensacions

La Mostra de Teatre d’Alcoi ha conclòs la seua 33a edició amb un notable èxit, registrant un 10% més d’assistència de professionals i prop de 3.500 espectadors entre el 21 i el 25 d’octubre. Durant la setmana passada, el públic va gaudir d’un total de 22 espectacles que van pujar a escena en els diferents espais culturals de la ciutat.

Elisa Guillem, regidora de Cultura, i Josep Policarpo, director de la Mostra, han fet un balanç positiu d’una edició que a més ha estat condicionada per la meteorologia obligant a canviar la ubicació d’alguns dels espectacles que estaven previstos a l’aire lliure. Tots dos van expressar la seua satisfacció pel desenvolupament del certamen i van destacar el bon funcionament de les novetats implementades, com la mediació escolar, així com l’activitat professional i econòmica generada en la capital del Alcoià durant la setmana.

El jurat, compost per destacats professionals de l’àmbit teatral, va atorgar els premis de la Mostra de Teatre d’Alcoi a les obres “Don Roberto” de la jove companyia Leamok, “David” de la consolidada Hongaresa Teatre i “Jo soc 451” de La Teta Calva. A més, es va concedir una menció especial a “Rara avis” de Produccions Bucles.

L’esmentat jurat va estar conformat per Ana Sala, distribuïdora de AAEE; Vicent Tronchoni, extécnico de cultura de Picassent; Sara Recatalà, directora del Festival de Teatre de Carrer de Vila-real; Rosa Castillo, actriu i presidenta de Protea (Plataforma Professional d’AAEE d’Alacant); i Isabel Caballero, creadora i directora escènica.

Cal destacar “Don Roberto” va ser premiada per la seua “innovació, atreviment i honestedat en acostar-se a un públic jove amb un llenguatge directe i provocador”. Per part seua, “David” va rebre el guardó per la qualitat del text i direcció, així com per la seua efectiva proposta escènica. Finalment, “Yo soy 451” va ser reconeguda per la rica interpretació de l’actor i l’impacte emocional de la seua temàtica. La menció especial per a “Rara avis” es va deure a la seua capacitat per a connectar amb el públic jove i el seu control de l’espai escènic. Amb aquestes distincions s’incrementa el nombre d’obres premiades enguany, totes elles valencianes, reflectint la diversitat en els llenguatges escènics presentats en la programació.

La Mostra continua consolidant-se com un referent cultural en la Comunitat Valenciana, oferint una plataforma per a nous creadors al costat de produccions consolidades. Ara, una vegada finalitzada l’edició 2024, ja està en marxa tota la maquinària per a preparar la convocatòria de 2025 que arribarà de nou en l’equador de la tardor.

Alerta groga a la província per fortes pluges. Així es presenta l’oratge

La província d’Alacant, i també les nostres comarques de l’Alcoià i el Comtat, es troben en alerta davant l’arribada d’un episodi d’intenses pluges que es preveu per a l’última hora d’aquest dilluns i durant tot el dimarts. La Generalitat Valenciana ha decretat l’alerta groga en tota la província a causa de les possibles precipitacions torrencials associades a una Depressió Aïllada en Nivells Alts (DANA), que ja va començar a deixar pluges durant la jornada del diumenge.

Des de Emergències han activat aquesta alerta per tempestes i pluges intenses, així com per fenòmens costaners que afectaran el litoral alacantí, on s’esperen ones de fins a quatre metres. El Centre de Coordinació d’Emergències ha advertit que les precipitacions seran “intenses, extenses i generalitzades“, acompanyades de tempestes amb graníssol i vents forts en la costa que podrien aconseguir els 70 quilòmetres per hora.

S’anticipa que les acumulacions de pluja oscil·laran entre 40 litres per metre quadrat, podent arribar fins als 100 litres/m² en un període de 12 hores. L’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) ha assenyalat que els ruixats seran “molt forts i persistents“, especialment el dimarts, quan alguns punts podrien registrar acumulats de fins a 150 litres per metre quadrat.

La DANA, que va arribar a la península el diumenge, romandrà estacionària durant gran part de la setmana vinent, generant precipitacions generalitzades amb major intensitat en el vessant mediterrani. Davant aquesta situació, les forces i cossos de seguretat han recordat una sèrie de recomanacions a la població per a tindre en compte: mantindre’s informats sobre l’evolució del clima, retirar vehicles de zones propenses a inundacions, allunyar-se de rius i barrancs, seguir les indicacions de les autoritats competents i evitar creuar guals o llocs inundats.

Cal destacar que la pluja ja va caure entre la vesprada i nit d’ahir diumenge a Alcoi deixant un registre d’uns 15 litres per metre quadrat en el pluviòmetre del Cercle Industrial. En el que portem de mes s’han arreplegat quaranta litres per metre quadrat en aquest punt de la ciutat.

Un accident de trànsit, principal incidència del Mig Any a Alcoi

La regidoria de Seguretat de l’Ajuntament d’Alcoi ha presentat un balanç de les incidències registrades durant la celebració del Mig Any dissabte passat, destacant un accident de trànsit com l’incident més greu. El sinistre va ocórrer al voltant de les 2.40 hores, quan un vehicle d’alta gamma circulava a gran velocitat des de la Avinguda País Valencià fins al carrer València. Durant el seu trajecte, l’automòbil va impactar contra diversos vehicles aparcats en Els Alçamora, Albereda Camilo Sesto i Juan Gil-Albert, causant també danys a la vegetació del carril bici. Finalment, el cotxe va xocar contra un vehicle detingut en un semàfor a l’inici del carrer València. Afortunadament, la conductora del vehicle parat sol va patir ferides lleus. D’altra banda, el conductor responsable de l’accident va ser sotmès a una prova d’alcoholèmia, resultant que multiplicava per 4,32 la taxa màxima permesa, la qual cosa constitueix un delicte penal. Tots dos conductors van ser traslladats a l’Hospital Verge dels Lliris per a observació després de l’incident.

Quant als ‘Entraetes’, la Policia Local va haver d’intervindre en diverses ocasions a causa d’aglomeracions enfront d’un local privat al carrer Sant Nicolau. La multitud envaïa gran part de la calçada i es negava a apartar-se, la qual cosa va generar molèsties al públic i va obligar a diverses filaes a detindre la seua marxa per a poder passar. En alguns casos, els músics van haver d’organitzar-se en dues files per a superar l’obstacle.

Com a mesura per a millorar la situació en futures celebracions, la Policia Local proposarà a l’Associació de Sant Jordi estudiar el punt d’inici de les ‘Entraetes’ en País Valencià. Se suggereix avançar aquest punt uns metres per a buidar el tram entre el carrer Bambú i País Valencià, la qual cosa podria descongestionar considerablement el trànsit i facilitar l’eixida de vehicles de garatges particulars. A més, es planteja col·locar una tanca que delimite l’espai per als músics i brinde major seguretat tant als participants com al públic.

El regidor de Seguretat, Raül Llopis, va destacar que “ha sigut un Mig Any bastant tranquil“. No obstant això, va subratllar la gravetat de l’accident esmentat i va reafirmar el compromís de la Policia Local per a continuar realitzant controls d’alcoholèmia i drogues. En general, les incidències reportades van ser inferiors a les habituals durant altres caps de setmana de l’any, amb algunes baralles i queixes veïnals menors.

Detingut a Alcoi després de robar mòbils a diversos ciutadans

Agents de la Policia Nacional informen que han dut a terme la detenció d’un home de 29 anys a la nostra ciutat, acusat de cometre diversos delictes de robatori amb violència i furt utilitzant el conegut mètode de l’ “estirada”. Aquest individu sorprenia les seues víctimes en moments en què estaven utilitzant els seus telèfons mòbils, propinant-los una forta estirada per a apoderar-se dels dispositius i fugint ràpidament del lloc.

La investigació es va iniciar després de rebre una sèrie de denúncies relacionades amb sostraccions de terminals de telefonia mòbil. Les denúncies van revelar que la majoria dels robatoris seguien un mateix ‘modus operandi’: el sospitós s’acostava per darrere a les víctimes i, sense previ avís, els arrabassava el telèfon. Aquest patró va portar als investigadors a sospitar que tots els delictes podien estar vinculats a una mateixa persona.

Els agents van notar que les característiques físiques del presumpte autor, proporcionades per les víctimes, eren molt similars. A més, el fet que l’assaltant es cobrira el rostre amb una caputxa dificultava que les víctimes pogueren oferir descripcions detallades. Malgrat això, els investigadors van continuar recopilant informació i realitzant gestions per a identificar al responsable.

Gràcies al seu ardu treball i a la col·laboració ciutadana, els agents van aconseguir identificar plenament al sospitós. Després de la seua detenció, es van comptabilitzar un total de tretze fets delictius en els quals s’havia vist involucrat.

L’arrestat, tal com informen des de la mateixa Policia Nacional, va ser posat a la disposició del Jutjat d’Instrucció de guàrdia a Alcoi, on es va decretar el seu ingrés a la presó preventiva mentre continuen les investigacions. Des de la Policia Nacional  recorden de nou la importància que la ciutadania adopte mesures de precaució en utilitzar dispositius mòbils en llocs públics i han assenyalat la importància de denunciar qualsevol acte delictiu per a contribuir a la seguretat col·lectiva.

‘Mediodía Cope’ Alcoi dilluns 28 d’octubre 2024

Hui hem destacat que s’ha decretat l’alerta groga per fortes pluges a les nostres comarques. També hem comentat les incidències que va deixar dissabte passat la celebració del Mig Any a Alcoi.

La regidoria de Seguretat de l’Ajuntament d’Alcoi ha presentat un balanç de les incidències registrades durant la celebració del Mig Any dissabte passat, destacant un accident de trànsit com l’incident més greu. El sinistre va ocórrer al voltant de les 2.40 hores, quan un vehicle d’alta gamma circulava a gran velocitat des de la Avinguda País Valencià fins al carrer València. Durant el seu trajecte, l’automòbil va impactar contra diversos vehicles aparcats en Els Alçamora, Albereda Camilo Sesto i Juan Gil-Albert, causant també danys a la vegetació del carril bici. Finalment, el cotxe va xocar contra un vehicle detingut en un semàfor a l’inici del carrer València. Afortunadament, la conductora del vehicle parat sol va patir ferides lleus. D’altra banda, el conductor responsable de l’accident va ser sotmès a una prova d’alcoholèmia, resultant que multiplicava per 4,32 la taxa màxima permesa, la qual cosa constitueix un delicte penal. Tots dos conductors van ser traslladats a l’Hospital Verge dels Lliris per a observació després de l’incident.

Quant als ‘Entraetes’, la Policia Local va haver d’intervindre en diverses ocasions a causa d’aglomeracions enfront d’un local privat al carrer Sant Nicolau. La multitud envaïa gran part de la calçada i es negava a apartar-se, la qual cosa va generar molèsties al públic i va obligar a diverses filaes a detindre la seua marxa per a poder passar. En alguns casos, els músics van haver d’organitzar-se en dues files per a superar l’obstacle.

Com a mesura per a millorar la situació en futures celebracions, la Policia Local proposarà a l’Associació de Sant Jordi estudiar el punt d’inici de les ‘Entraetes’ en País Valencià. Se suggereix avançar aquest punt uns metres per a buidar el tram entre el carrer Bambú i País Valencià, la qual cosa podria descongestionar considerablement el trànsit i facilitar l’eixida de vehicles de garatges particulars. A més, es planteja col·locar una tanca que delimite l’espai per als músics i brinde major seguretat tant als participants com al públic.

El regidor de Seguretat, Raül Llopis, va destacar que “ha sigut un Mig Any bastant tranquil“. No obstant això, va subratllar la gravetat de l’accident esmentat i va reafirmar el compromís de la Policia Local per a continuar realitzant controls d’alcoholèmia i drogues. En general, les incidències reportades van ser inferiors a les habituals durant altres caps de setmana de l’any, amb algunes baralles i queixes veïnals menors.

Informatiu matinal dilluns 28 d’octubre 2024

Hui dilluns us hem contat que el Mig Any de les nostres Festes de Moros i Cristians ha centrat l’actualitat del cap de setmana a Alcoi. També us hem destacat la detenció d’un home pel robatori de telèfons mòbils a diversos ciutadans.

Agents de la Policia Nacional informen que han dut a terme la detenció d’un home de 29 anys a la nostra ciutat, acusat de cometre diversos delictes de robatori amb violència i furt utilitzant el conegut mètode de l’ “estirada”. Aquest individu sorprenia les seues víctimes en moments en què estaven utilitzant els seus telèfons mòbils, propinant-los una forta estirada per a apoderar-se dels dispositius i fugint ràpidament del lloc.

La investigació es va iniciar després de rebre una sèrie de denúncies relacionades amb sostraccions de terminals de telefonia mòbil. Les denúncies van revelar que la majoria dels robatoris seguien un mateix ‘modus operandi’: el sospitós s’acostava per darrere a les víctimes i, sense previ avís, els arrabassava el telèfon. Aquest patró va portar als investigadors a sospitar que tots els delictes podien estar vinculats a una mateixa persona.

Els agents van notar que les característiques físiques del presumpte autor, proporcionades per les víctimes, eren molt similars. A més, el fet que l’assaltant es cobrira el rostre amb una caputxa dificultava que les víctimes pogueren oferir descripcions detallades. Malgrat això, els investigadors van continuar recopilant informació i realitzant gestions per a identificar al responsable.

Gràcies al seu ardu treball i a la col·laboració ciutadana, els agents van aconseguir identificar plenament al sospitós. Després de la seua detenció, es van comptabilitzar un total de tretze fets delictius en els quals s’havia vist involucrat.

L’arrestat, tal com informen des de la mateixa Policia Nacional, va ser posat a la disposició del Jutjat d’Instrucció de guàrdia a Alcoi, on es va decretar el seu ingrés a la presó preventiva mentre continuen les investigacions. Des de la Policia Nacional  recorden de nou la importància que la ciutadania adopte mesures de precaució en utilitzar dispositius mòbils en llocs públics i han assenyalat la importància de denunciar qualsevol acte delictiu per a contribuir a la seguretat col·lectiva.