Judici DomusVi Alcoi: la directora del geriàtric en la pandèmia reconeix “falta de metges”

Hui dimecres ha sigut el torn de la tercera sessió del judici per les 74 morts ocorregudes en la residència DomusVi d’Alcoi en la primavera de 2020. En aquesta jornada ha començat a comparéixer la part demandada i un dels testimonis que s’han pogut escoltar durant el matí és el de la persona que estava al capdavant de la direcció del geriàtric en el moment en el qual va esclatar la pandèmia.

La compareixent va reconéixer deficiències quant al personal mèdic de la residència geriàtrica es refereix i va destacar que aquesta situació es va agreujar amb l’inici de la crisi sanitària, assegurant a més que es complien les pautes establides per la Conselleria de Sanitat per a gericultores o auxiliars. També va expressar que en el centre de majors es complia amb les ràtios establides igual que ha explicat que, una vegada deslligat el virulent brot de COVID-19,  es van implementar mesures urgents com la sectorització dels residents segons els seus símptomes per a evitar contagis. També ha informat que es va prohibir l’accés als familiars res més detectar-se els primers contagis, per a protegir els majors, i ha reiterat que la decisió va generar descontent entre els familiars dels residents. En aquest sentit ha matisat que els primers positius es van donar el divendres 13 de març no havent-hi l’endemà, dissabte 14 de març, “cap persona sense símptomes al costat d’una altra que presentava símptomes“, va asseverar. Un altre dels assumptes als quals s’ha referit és a les queixes que van començar a manifestar les famílies des d’abans de la pandèmia sobre la forma en la qual s’estava gestionant l’atenció als seus sers estimats “els problemes detectats es van intentar esmenar com més prompte millor buscant-se, per exemple, un facultatiu que es va arribar a contractar, però que poc després va abandonar el lloc sense que s’haguera agafat substitut quan va esclatar la crisi sanitària“, va emfatitzar.

La declaració es va prolongar durant més de tres hores i la sessió de hui encara contínua amb noves compareixences com la de la llavors supervisora del centre. El judici, que va arrancar el dilluns, seguirà durant les pròximes jornades fins a finals de la setmana que ve.

Agent tutor, un projecte de la Policia Local d’Alcoi per a la protecció del menor

A principis de setembre es presentava a l’Ajuntament d’Alcoi el Programa Agent Tutor, una nova iniciativa de la Policia Local enfocada en la protecció i promoció dels drets de la infància. El projecte està avalat per la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP) i el Ministeri de Sanitat i amb aquest aquest programa es busca oferir un servei especialitzatque faça costat a la comunitat educativa en la prevenció i resolució de conflictes en l’entorn escolar. La xarrada de presentació va ser molt útil per als centres educatius però també per als pares perquè vam conéixer la magnitud dels riscos als quals s’enfronten els menors amb, per exemple, tindre accés a un dispositiu amb Internet amb l’única intenció de jugar a un videojoc“, apuntava en el #TiempoDeAnálisis de COPE ALCOI el regidor de Seguretat en el consistori alcoià; Raül Llopis.

Des de la Policia Local fan un balanç molt positiu de les primeres setmanes de funcionament d’aquest servei que va començar a ser realitat al maig després de diversos anys gestant-se i per a la qual ha sigut necessari dur a terme la formació dels agents. Miguel Ángel Verdú és qui assumeix la responsabilitat ser agent tutor en la Policia Local alcoiana “ens hem trobat de tot en aquest temps. Des de mediació en conflictes fins a qüestions relacionades amb vandalisme, bullying, consum d’estupefaents o absentisme escolar. Funcionem de manera multidisciplinària amb diferents departaments de l’Ajuntament perquè, per exemple, darrere d’un cas de no assistència de classes pot haver-hi un motiu que té el seu origen en la unitat familiar“, va assenyalar. L’addicció a les noves tecnologies, el fàcil accés a la pornografia o la difusió de continguts violents o sexuals a través de xarxes socials són uns altres dels reptes que hi ha per davant “tractem de conscienciar, especialment a les famílies, que tinguen un control dels mòbils perquè no som conscients del perillós que pot arribar a ser“, va detallar.

Des de la mateixa Policia Local apunten al fet que aquest és el primer pas per a consolidar en el cos una unitat de protecció del menor. Confien que prompte puguen arribar més agents i se li puga dotar de recursos perquè comence a treballar a la ciutat “volem acostar als agents als menors, que vegen que som ací per a ajudar-los, i per a poder atendre millor les seues necessitats. Que no ens vegen com una cosa estranya, com a persones que multen quan les coses no es fan bé”, va concloure Carlos Martín;  cap de la Policia Local d’Alcoi.

La tertúlia al complet la pots escoltar ací:

Arranca el Campionat de Cotos del Mig Any d’Alcoi. Aquestes Filaes passen a la següent fase

Alcoi ha donat la benvinguda al mes d’octubre iniciant el programa d’actes del Mig Any amb el tradicional Campionat de Cotos que es durà a terme durant les pròximes setmanes. La primera ronda va tindre lloc ahir, en la seu dels antics alumnes dels Salesians, i en la mateixa van competir les 28 Filaes al costat de dues bandes de la ciutat, la directiva de l’Associació de Sant Jordi i una representació del Cos de Majorals.

La primera partida va deixar els següents resultats: Domingo Miques 3-Llana 1, Ligeros 3-Almogàvers 1, Creuats 3-Llauradors 1, Verds 1-Navarros 3, Judios 3-Unió Musical 0, Societat Musical Nova d’Alcoi 2-Muntanyesos 3, Cordó 3-Benimerins 1 i Mossàrabs 0-Gusmans  3. Per la seua part els Cids van véncer per 3-0 als Asturians mentre que els següents resultats van ser Majorals 2-Chano 3, Directiva de l’Associació de Sant Jordi 3-Alcodianos 1, Aragonesos 0 – Abencerrajes 3, Andalusos 3, Vascos 1, Tomasines 1-Realistes 3, Magenta 1-Berberiscos 3 i Mudèjars 2-Marrakesch 3.

La segona partida se celebrarà el dijous dia 3 d’octubre en la Filà Mossàrabs. A la mateixa passen Domingo Miques i Cids, Ligeros i Chano, Creuats i Junta Directiva, Navarros i Abencerrajes, Judios i Andalusos, Muntanyesos i Realistes, Cordó i Berberiscos, i Gusmans i Marrakesch.

Els actes del Mig Any seguiran durant bona part del mes d’octubre i la programació, amb tot detall, la pots consultar ací.

L’Alqueria va donar la benvinguda a la tardor amb les seues festes patronals

L’Alqueria d’Asnar va viure durant el passat cap de setmana les seues festes patronals en honor a San Miguel Arcàngel, unes celebracions que sempre acomiaden l’estiu festiu a la comarca i que per capritxos del calendari han coincidit enguany en els primers dies de la tardor. Els festejos van tornar a destacar per la participació i nombrós públic va gaudir d’actes tan esperats com l’Entrada de Moros i Cristians que va tindre lloc el dissabte a la vesprada.

Abans d’això, al vespre del divendres, es va materialitzar l’inici oficial de les Festes amb el pregó a càrrec de l’actor Ferran Gadea que interpreta al singular personatge de ‘Tonet’ en l’exitosa sèrie de la televisió valenciana L’Alqueria Blanca. Tampoc va faltar el volteig general de campanes per a anunciar les celebracions, al costat de la disparada d’una traca, i va haver-hi una cercavila en el qual van ser presents la Tia Ana i el Tio Josep; dos gegants estrenats enguany en homenatge als primers pobladors de l’Alqueria d’Asnar.

La Diana va obrir l’activitat festiva el dissabte i a partir de les sis de la vesprada va donar principi l’Entrada des de la part alta del poble organitzada per la Filà Verdugos. Un ballet infantil va donar pas a una esquadra cristiana, integrada pels més xicotets, acompanyada de la formació oficial de la mateixa Filà al ritme de marxes cristianes. Les tropes de la creu van continuar mostrant la seua força amb dues esquadres especials, una inspirada en els singulars ‘Salvatges’ de Villena i una altra de tall guerrer en la qual predominaven els tons crus i rojos al costat de metalls. Dues acolorides esquadres mores, d’aspecte tribal, van posar el colofó a la desfilada mentre sonava amb força la marxa mora ‘Ropería Ximo’ del contestà Francisco Valor.

Diumenge 29 de setembre, coincidint amb la festivitat de San Miguel Arcàngel, es va retre homenatge al patró del poble amb actes com la missa solemne al migdia seguida de la processó. A la vesprada no va faltar el cercaviles de disfresses, omplint de bon ambient els carrers de l’Alqueria, i la jornada va finalitzar amb el tret d’un gran castell de focs artificials. D’aquesta manera el municipi es va encaminar al final de les festes reservant el dilluns per a activitats dedicades als més xicotets al matí, la missa en record dels difunts i les paelles populars al migdia, i una xocolatada  al costat d’un bingo a la vesprada.

‘Mediodía Cope’ Alcoi dimecres 2 d’octubre 2024 (14:20h)

Hui dimecres us hem contat que és imminent la demolició de l’immoble del carrer Sant Francesc número 50 d’Alcoi. També us hem destacat que segueix el judici per a esclarir la tragèdia ocorreguda en la residència geriàtrica DomusVi d’Alcoi.

Hui dimecres ha sigut el torn de la tercera sessió del judici per les 74 morts ocorregudes en la residència DomusVi d’Alcoi en la primavera de 2020. En aquesta jornada ha començat a comparéixer la part demandada i un dels testimonis que s’han pogut escoltar durant el matí és el de la persona que estava al capdavant de la direcció del geriàtric en el moment en el qual va esclatar la pandèmia.

La compareixent va reconéixer deficiències quant al personal mèdic de la residència geriàtrica es refereix i va destacar que aquesta situació es va agreujar amb l’inici de la crisi sanitària, assegurant a més que es complien les pautes establides per la Conselleria de Sanitat per a gericultores o auxiliars. També va expressar que en el centre de majors es complia amb les ràtios establides igual que ha explicat que, una vegada deslligat el virulent brot de COVID-19,  es van implementar mesures urgents com la sectorització dels residents segons els seus símptomes per a evitar contagis. També ha informat que es va prohibir l’accés als familiars res més detectar-se els primers contagis, per a protegir els majors, i ha reiterat que la decisió va generar descontent entre els familiars dels residents. En aquest sentit ha matisat que els primers positius es van donar el divendres 13 de març no havent-hi l’endemà, dissabte 14 de març, “cap persona sense símptomes al costat d’una altra que presentava símptomes“, va asseverar. Un altre dels assumptes als quals s’ha referit és a les queixes que van començar a manifestar les famílies des d’abans de la pandèmia sobre la forma en la qual s’estava gestionant l’atenció als seus sers estimats “els problemes detectats es van intentar esmenar com més prompte millor buscant-se, per exemple, un facultatiu que es va arribar a contractar, però que poc després va abandonar el lloc sense que s’haguera agafat substitut quan va esclatar la crisi sanitària“, va emfatitzar.

La declaració es va prolongar durant més de tres hores i la sessió de hui encara contínua amb noves compareixences com la de la llavors supervisora del centre. El judici, que va arrancar el dilluns, seguirà durant les pròximes jornades fins a finals de la setmana que ve.

Informatiu matinal dimecres 2 d’octubre 2024 (07:20h)

Hui dimecres us hem contat que Alcoi ha implementat el servei d’agent tutor en la Policia Local. També us hem parlat de la segona sessió del judici per a esclarir la tragèdia ocorreguda en DomusVi durant la primera onada de la pandèmia.

En la segona jornada del judici  es va poder escoltar el testimoni d’alguns familiars de les víctimes mortals, els quals van relatar la situació d’incertesa que van viure a partir d’aquells dies de març de 2020 quan no tenien cap notícia de l’estat en el qual es trobaven els seus parents interns en la residència.

Van insistir, una vegada més, en la falta de transparència del geriàtric, i van assenyalar que pràcticament no van tindre informació dels seus familiars tant abans com després de morir “se’ns deia que si no cridaven és que estaven bé i després t’avisaven que havia mort sense més explicació alguna“, van apuntar. També el seu testimoni sobre la situació del geriàtric fou revelador assenyalant que abans de la pandèmia ja hi havia problemes “hi havia una considerable falta de personal i això revertia en l’atenció que es prestava als ancians. Es van produir casos de gastroenteritis mesos abans que no van ser controlats a temps i fins i tot s’administrava medicació per duplicat o no s’atenien correctament els trencaments d’ossos“, van manifestar.

Els testimonis que van comparéixer ahir no formen part de la demanda i davant això els advocats que representen als demandats van intentar que no prestaren declaració. No obstant això, el jutge va considerar oportú que havien d’aportar el seu testimoni explicant, a preguntes de la lletrada que representa als familiars, que no havien seguit avant amb el procés fins a arribar al judici per qüestions econòmiques, voler tancar l’assumpte des del punt de vista emocional o per desavinences entre familiars. Les sessions en el Palau de Justícia d’Alcoi es reprén aquestdimecres amb les declaracions de la part demandada.