Emotiva i solemne processó del Sant Soterrar a Cocentaina

Cocentaina també està immersa en la Setmana Santa, uns dies replets de tradicions que omplin de fervor els carrers de la capital del Comtat. La processó del Sant Soterrar del Divendres Sant va tornar a ser una expressió de devoció i en la mateixa van prendre part totes les confraries del municipi fent d’aquest acte un dels més participatius dels dies de passió.

L’esmentada processó va començar passades les 20:30h des de les portes de la parròquia de Santa María, lloc al qual havien arribat les diferents imatges després d’eixir dels seus respectius temples. Com sol ser tradició, la Creu de Sant Cristòfol va obrir la comitiva donant pas a la imatge del patró dels conductors portada per tots aquells que es dediquen al sector del transport. Es tracta d’una tradició única de la Vila Comtal que marca la diferència amb la resta de processons del Sant Soterrar que se celebren al llarg de la comarca. Seguidament, i des del Convent dels Pares Franciscans, va prendre part el pas de Jesús de l’Hort representant al gremi de la construcció així com la fusteria. El Crist de la Columna, que van fer possible antany els paperers, va donar pas al Ecce Homo representant al tèxtil. Seguidament, i des del Monestir de la Mare de Déu del Miracle, va arribar El Nazareno que aglutina als comerciants i que desperta una enorme devoció al poble. La processó va seguir amb el pas de La Dolorosa, venerada a l’església del Salvador, i que va estar precedida per un bon nombre de penitents portant la indumentària que tant identifica a aquesta confraria contestana. Després va arribar el Crist dels Llauradors, amb la talla més antiga de Cocentaina que data del segle XVI, i va tancar l’acte l’Arxiconfraria del Santíssim Sagrament acompanyant al Crist Jacent.

En la processó es van repetir costums com la presència de ‘Les Capelletes’, xicotetes corals de xiquets i adults, que canten ‘motets’ davant els passos de Jesús de l’Hort, El Nazareno o La Dolorosa creats en molts casos pel recordat compositor contestà Gustavo Pascual Falcó. També va destacar la presència de ‘Les Llagrimetes’ davant el sepulcre, xiquetes vestides de blanc que porten els instruments de la passió. La processó del Sant Soterrar va acabar de nou en Santa María amb una oració final davant tots els passos participants.

Cocentaina manté la tradició de la visita als monuments per Setmana Santa

Cada Dijous Sant es preparen a les esglésies i les parròquies els anomenats monuments, una capella o altar on es reserva al Santíssim Sagrament després de la Missa Vespertina del Sopar del Senyor. En aquest lloc roman Jesús Sacramentat fins als oficis del Divendres Sant i des del Sagrari es recullen les hòsties consagrades el dia anterior per a administrar-les en la comunió d’aquesta celebració en la qual es commemora la Passió i Mort de Crist.

Els monuments, en la mateixa nit de Dijous Sant, queden a veneració dels fidels durant tota la matinada i també en el matí del Divendres Sant i fins i tot primeres hores de la vesprada. Davant ells es comparteixen hores d’oració o l’hora santa i es compleix amb la tradició de visitar-los recordant així el temps en què Jesucrist va estar en oració en Getsemaní, quan va ser pres pres i portat davant diferents tribunals abans de la Crucifixió.

Cocentaina la tradició continua mantenint-se viva i nombroses persones han passat en les últimes hores pel Convent dels Franciscans, la Parròquia del Salvador, el Monestir de la Verge del Miracle i la Parròquia de Santa María per a visitar els esmentats monuments. En ells no falten els adorns florals, multitud de detalls que recorden al pa i al vi i fins i tot les palmes que van ser beneïdes durant la celebració del passat Diumenge de Rams.

La processó del Sant Soterrar, un acte ple de tradicions 

La Setmana Santa Contestana està repleta de costums únics i al costat d’aqueixa tradicional visita als monuments destaca també la processó general del Sant Enterrament. Aquesta ix a les 20:30h de la vesprada de Divendres Sant des de la Parròquia de Santa María, i en ella participen les huit confraries que integren la Setmana Santa de la Vila Comtal. La comitiva l’obri, curiosament, la imatge de Sant Cristòfol i a ella li segueixen la resta de passos que encara mantenen l’estructura gremial d’antany. En alguns destaquen les anomenades ‘Capelletes’, unes corals de xiquets o adults que canten ‘motets’ davant les imatges.