Cocentaina vivirá este sábado un hecho significativo en su política local, el relevo en la alcaldía entre dos partidos políticos...

Mediodía Cope Alcoy 16 de febrero de 2021 (14:20h)
Informativo local y comarcal del martes 16 de febrero de 2021
Informativo local y comarcal del martes 16 de febrero de 2021
Hoy en #MediodíaCope hemos avanzado las principales noticias del día y Don José Luís Llopis, titular de las parroquias del Centro de la ciudad, nos ha hablado del Miércoles de Ceniza. Por último en el #TiempoDeAnálisis hemos debatido la actualidad local con Lorena Zamorano, Quique Ruiz, Pablo Gonzàlez y Rosa García
Les comarques de l’Alcoià i el Comtat encaren l’equador del mes de febrer amb una considerable baixada dels contagis per Coronavirus en relació a les setmanes anteriors i en aquesta jornada, després de les dades actualitzades aquest matí per la Conselleria de Sanitat, suma tan sols 80 positius. A més la incidència acumulada se situa en 500 casos per cada 100.000 habitants, una xifra que en el cas de la ciutat d’Alcoi arriba fins als 445,81. Per poblacions la capital de l’Alcoià suma 29 casos de Covid-19, Ibi 14, Banyeres de Mariola 9, Onil 8, Castalla 8, Cocentaina 5, Muro 5 i l’Orxa 2. Ara mateix són 13.161 els contagis detectats des de març a les nostres comarques mentre que en l’última actualització sumem 10 noves defuncions de les quals 6 s’han produït a Alcoi i 1, respectivament, a Ibi, Penàguila, l’Orxa i Onil.
Per últim la pressió assistencial de l’Hospital Comarcal Verge dels Lliris està a nivells de principis de la tardor i ara mateix el centre sanitari té 45 pacients ingressats en les diferents plantes i 8 malalts a l’UCI.
El Carnestoltes arriba a la seua fi i dona pas a la Quaresma, un període de quaranta dies que arranca enguany el dia 17 de febrer amb el Dimecres de Cendra i que ens portarà directament als dies de Setmana Santa abans d’entrar en l’esperada Pasqua. Aquest temps, de recolliment i dejú per a alguns, està també farcit de costums a les nostres comarques que envolten tant a la gastronomia com a algunes de les tradicions que tindran lloc durant els pròxims dies.
En primer lloc cal assenyalar que el Carnestoltes és la Festa que arranca el Dijous Llarder, i que s’estén durant cinc dies fins al Dimarts Gras, abans de l’arribada del Dimecres de Cendra. Durant aquestes jornades tot estava permés i el menjar abundant tenia també un especial protagonisme “la gent anava a privar-se de moltes coses durant el temps de mortificació que suposava la Quaresma per als catòlics, entre elles la ingesta de carn, i per això ha arribat als nostres dies el costum de cuinar peix durant els divendres previs a la Setmana de Passió. El costum de disfressar-se és antiquíssim i en Carnestoltes la gent tenia oportunitat de fer crítica social d’allò que l’envoltava i passar-s’ho d’allò bé. De fet molts Ajuntaments van arribar a aplicar importants restriccions davant la magnitud que tenia la Festa i fins i tot l’església va posar en marxa les Quaranta Hores d’adoració al Santíssim Sacrament abans del Dimecres de Cendra. Tot per a pregar a Déu que els dies de bogeria que representava el Carnestoltes passaren prompte“, ens ha explicat en COPE ALCOY Sergi Gómez i Soler. Ell, tot un expert i gran coneixedor de les nostres arrels, dibuixa cada any a la Vella Quaresma abans de l’esmentat Dimecres de Cendra per tal que els més menuts la puguen pintar. Aquest singular personatge s’encarrega de difondre’l la Confraria de la Soledat d’Ontinyent i fins i tot alumnes del Col·legi Sant Roc d’Alcoi l’han estat treballant durant aquests últims dies gràcies al professor Paco Pascual “la Vella Quaresma té set peuets, que representen les set setmanes prèvies al Diumenge de Glòria, i una vegada pintada cal penjar-la a la finestra de casa o de classe mirant sempre al carrer. Cada setmana se li llevarà un peu i així anirem sabent les setmanes que resten fins a la Pasqua Florida. Ja el Dissabte Sant, després del toc de glòria, la retirarem i la cremarem per tal de donar la benvinguda a la primavera i perquè es creu que la Vella Quaresma hi ha arreplegat totes les coses roïnes de la casa durant el temps que ha estat penjada“, assenyala Sergi.
Tots els qui estigueu interessats i interessades a pintar la Vella Quaresma encara sou a temps de descarregar-la i la podeu trobar entrant en aquest enllaç.
L’Ajuntament d’Onil i l’Associació de Comparses han decidit finalment suspendre les Festes de Moros i Cristians del municipi per a l’any 2021, un fet que es produeix per segon any consecutiu a causa de la crisi sanitària de la Covid-19. Les dues institucions veuen impossible portar endavant els festejos al mes d’abril amb el seu format habitual i consideren que ara mateix el que cal és preservar la salut a l’espera de poder fer les Festes en un futur pròxim i amb un context sanitari més favorable.
Des del Consistori d’Onil han transmés molts ànims als festers i a les festeres així com a tots els sectors econòmics que estan implicats en l’organització de la Festa des de diferents vessants. A més mostren el seu desig que aquesta situació passe prompte per a tornar a eixir al carrer a celebrar els actes en honor a la Verge de la Salut “no és viable fer les Festes en abril, ni tampoc en la segona meitat de l’any per la infraestructura que tot açò comporta, i esperem en 2022 poder recuperar la normalitat. Les primeres festes que celebrem després de la pandèmia segur que seran les millors de la història“, afirmava en COPE ALCOI l’alcaldessa del municipi; Humi Guill.
Malgrat que es tornen a suspendre les Festes, el municipi té intenció de portar endavant actes religiosos en honor a la patrona així com activitats culturals. Tot això sempre que l’evolució de la pandèmia ho permeta.
La Delegación de Liturgia del Arzobispado de Valencia ha enviado a las parroquias una nota explicativa sobre el modo de celebración este año del Miércoles de Ceniza, mañana 17 de febrero, ante las medidas sanitarias por la pandemia, para evitar el contacto con los fieles.
Así, este año, las cenizas se impondrán sobre la cabeza del fiel, dejándolas caer sobre ésta y evitando cualquier contacto, sin decir nada, para evitar riesgo de contagio.
Para este tiempo de Cuaresma, que comienza mañana con la celebración de la imposición de la ceniza y debido a la pandemia, la Congregación de la Santa Sede para el Culto Divino ha publicado una nota explicando el modo como debe imponerse la ceniza en este año.
Así, la celebración de la imposición de la ceniza, tanto dentro como fuera de la Misa, debe hacerse de la siguiente manera:
Acabada la homilía, el sacerdote bendice las cenizas, como de costumbre, siguiendo la plegaria del Misal Romano y las asperja. A continuación, se dirige al pueblo y dice una sola vez, la fórmula de imposición de la ceniza: “Convertíos y creed en el Evangelio” o bien “Acuérdate de que eres polvo y al polvo volverás”.
A continuación, se limpia las manos con gel hidroalcohólico y se pone la mascarilla y se acercará a los fieles a los que va imponer la ceniza o los fieles vienen en procesión hasta las gradas del presbiterio. “Conviene indicar a los fieles que inclinen la cabeza ante el ministro para facilitar la imposición de la ceniza”, según se explica la nota.
Seguidamente, el ministro depositará las cenizas sobre la cabeza del fiel, dejándolas caer sobre la cabeza y evitando cualquier contacto, sin decir nada y, acabada la imposición de la ceniza, los ministros se limpiarán las manos, como de costumbre.
En el siglo XI, el papa Urbano II “recomendó la imposición de la ceniza a todos los fieles como signo distintivo de la inauguración de la Cuaresma” como “símbolo del recuerdo de la muerte pero también de la buena noticia del Evangelio”, según afirman desde la delegación diocesana. Aunque “en un principio se imponía sólo a los penitentes públicos, que quedaban señalados con este signo de marginación, después se convirtió en símbolo para todos los fieles, con el que nos reconocemos como pecadores”.
La ceniza “es recomendable que proceda de los ramos de olivo o de otros árboles, bendecidos en el Domingo de Ramos del año anterior”.
En este día, el Evangelio “explica las prácticas cuaresmales recomendadas que son la mayor escucha de la Palabra de Dios, la oración, el ayuno y la limosna, concluyendo en una celebración del sacramento de la Penitencia que nos lleve a encontrarnos con la gracia del perdón”.
La incidencia acumulada de Covid-19 a catorce días en la Comunitat Valenciana sigue a la baja y se sitúa hoy en 505 casos por cada 100.000 habitantes, lo que supone un descenso de 184 puntos respecto a la última actualización del pasado viernes.
La Comunitat Valenciana ha registrado una bajada continuada desde el pasado 3 de febrero y desde que se hicieron públicos ayer tarde estos datos, ya no lidera en España la incidencia acumulada -algo que había hecho desde el 26 de enero- aunque sigue por encima de la media nacional, situada en 416 casos por cada 100.000 habitantes.
Según los datos del Ministerio de Sanidad, la clasificación la lidera la ciudad de Melilla con 616,28 casos, seguidas por las comunidades de Madrid (559,37), Castilla y León (508,35) y la Comunitat Valenciana.
Respecto a la capacidad asistencial y actividad en los hospitales valencianos, el porcentaje de camas ocupada por pacientes covid es de 20,05 % (- 2,52 puntos respecto al viernes) y el de enfermos en la UCI es de 46,04 % frente al 49,92 % del pasado día
Con esta situación así planteada, se prepara hoy ya la desescalada con la hostelería. Esta tarde a las 16,30 horas, la Consellera de Sanidad, Ana Barceló, y el Secretario Autonómico de Turismo, Francesc Colomer, se reúnen con el sector de la hostelería y el ocio de la Comunitat Valenciana para planificar las medidas que recogerá el próximo plan de desescalada.
También esta mañana se espera que aborde esta situación el president de la Generalitat, Ximo Puig, que mantiene las 11:30h una reunión por videoconferencia sobre digitalización del sector turístico con entidades y empresas especializadas.
Informativo matinal del martes 16 de febrero de 2021
Los vecinos del Ensanche de Alcoy han dejado de percibir el fuerte pitido que desde la pasada semana se podía escuchar por diferentes puntos de esta barriada de la ciudad durante las 24 horas del día. Desde el Consistorio destacan que el Departamento Municipal de Obras y Servicios ejecutó una revisión a la estación de regulación del gas natural, situada en la calle Pintor Cabrera, al mismo tiempo que se realizaron las oportunas comprobaciones de fugas sin obtenerse resultados.
Además durante el fin de semana, y tras el aviso de los vecinos, un técnico de gas natural se personó en un inmueble de la barriada y solventó el problema. Este estaba relacionado con una fuga de gas y el mismo estaba localizado en una terraza del edificio en cuestión, tal y como aseguran desde el Ayuntamiento de Alcoy.
Por último el Consistorio ha solicitado información a la empresa suministradora del gas natural y los técnicos municipales siguen inspeccionando la zona a pesar de que ya no se escuchar el fuerte silbido.